سوالات و پاسخ سوالات دکتری - بخش پانصد و سی و سوم به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سوالات و پاسخ سوالات دکتری - بخش پانصد و سی و سوم


- سوال 1 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – «سلطان مُرد و سپس ملکه مُرد» و «سلطان مرد و پس از چندي ملکه از فرط اندوه در گذشت» به ترتيب چه ناميده مي شوند؟ سوالات دکتری سراسری و آزاد
1) طرح - داستان
2) داستان - طرح
3) طرح - رخداد
4) رويداد - درام

- سوال 2 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – نظر ايمانوئل کانت و راجر فراي در کدام گزينه،‌ نسبت به هنر مطابق است؟
1) تقابل فرم و محتوا
2) اصالت محتوا و انضمامي بودن شکل
3) رويکرد شکل گرا (فرمال)
4) استقلال صورت و محتواي هنر از حوزه هاي تاريخ اجتماعي و سياسي

- سوال 3 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – نيچه با بازگشت به موضع رمانتيک ها،‌ براي هنر در شکل ديونوسوسي آن چه شأني (مرتبه‌‌ اي) قائل شد؟
1) ضد تراژدي
2) مکاشفه هستي شناختي
3) حقيقت معرفت شناختي
4) خودکامگي اراده و فعليت يافتن هاي تجربي ذات آرماني

- سوال 4 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – کدام يک از فلاسفه معتقد است که: «مطلق چون روح است،‌ فقط به عنوان روح شناخته تواند شد و هيچ گاه کالبد محسوس گنجايي آن را ندارد.»؛ چنين حکمي با کدام يک از هنرها منطبق است؟
1) شيلينگ - کلاسيک  
2) شلگل - مجسمه سازي و معماري
3) شيلر - نمادين
4) هگل - رومانتيک

- سوال 5 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – از نظر والتربنيامين (در 1936) هنر با امکان پذيرتر شدن تکثير با ابزارهاي مکانيکي (باز توليد مکانيکي) چه سرنوشتي پيدا کرده است؟
1) تقدس آييني هنر رنگ باخت و هنر به کالايي سياسي بدل شد.
2) در اختيار توده هاي مردم از هر طبقه،‌ قرار گرفت و جنبه اي کارکردي و فراگير و اجتماعي يافت.
3) مبدل به رسانه اي قدرتمند و ابزاري براي سياست،‌ قدرت و تبليغ کالا شد.
4) مبدل به کالايي توليدي براي پاسخ به نياز بازار و طبقات جامعه و خواست و عواطف و احساسات سفارش دهندگان شد.

- سوال 6 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – در نظريه کانت،‌ ان قابليت ذهني که تخيل خلاق نام دارد و به وسيله آن،‌ نابغه خود را آشکار مي کند،‌ چه امکاني را فراهم مي آورد؟
1) امکان شهود مفاهيم را در صور حسي و تاثيرات تجربي فراهم مي کند.
2) شهودهايي را که به هيچ تجربه واقعي گذشته ارتباط ندارد،‌ شهودهايي را که هيچ مفهومي از فاهمه
نمي تواند با آن تکافو کند.
3) تداعي هاي ناشي از تاثرات حسي را در هنر به طبيعتي ثانوي و مشهور مبدل مي کند.
4) تاثيرات تجربي را در فاهمه فراهم مي کند تا مبدل به شهودات حسي شود و شهودات حسي را به مثابه ماده اي خام براي امکان تحقق زيبايي فراطبيعي (استعلايي) صــورت بندي مي کند.

- سوال 7 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – از نظر کانت،‌ آثار تزييني محض که اساساً در مرتبه احساس تجربي خوشايندند،‌ به کدام مقوله تعلق دارد؟
1) امر لتذاذي محض و فارغ از مفاهيم
2) زيبايي محض و فارغ از مفهوم
3) زيبايي همدلانه و حکم ذوقي ناب
4) امر مطبوع و احساس خوشايندي

- سوال 8 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – از نظر «شفر» نفي تقدس هنر از پيامدهاي کدام ديدگاه است؟
1) نيست انگاري
2) نفي هستي شناسي دوگانه نمود و ذات
3) هستي شناختي مستحيل در آمپريسم
4) انگاره هاي پوزيتيويستي و استحلال ذات شناسي در سوبژکتيويته

- سوال 9 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – از نظر ديويدهيوم يکي از شرايط لازم براي قضاوت صحيح در مورد اثر هنري چيست؟
1) ارتباط تنگاتنگ احساس و عقل
2) تحليل ارتباط ذوق و تخيل خلاق در آفرينش هنري
3) شناخت علمي معيارهاي تخيل و احساس
4) شناخت ماهيت احساسات و کنش هاي ناخودآگاه عواطف و معيارهاي ذوق

- سوال 10 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – از نظر «فيستر» فرم داستان داراي چه مولفه هايي است؟
1) طرح،‌ قهرمان و ديگر کاراکترها (شخصيت ها)،‌ توالي (زمان - مکان - مفهوم) تم،‌ جهت
2) قهرمان،‌ هدف،‌ بن انديشه،‌ تم
3) زمان،‌ مکان،‌ درون مايه،‌ توالي مفاهيم،‌ فکر اصلي
4) شخصيت،‌ زمان،‌ فضا

- سوال 11 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – از نظر شوپنهاور،‌ شناخت چه چيزي مقدم بر اثر هنري و مولد آن است؟
1) مثال به معني افلاطوني کلمه
2) زيبايي در بالاترين درجه تعيين
3) اراده معطوف به زيبايي
4) فرم به معني ارسطويي کلمه

- سوال 12 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – تاناتوس به روايت ايلياد،‌ چه کسي بوده است؟
1) برادر خواب
2) فرشته اي که عصايي با سر اژدها در دست داشته و تجسم جهان پس از مرگ بوده است.
3) فرشته مذکور و تجسم زندگي
4) شخصيتي اساطيري،‌ با دو چهره متضاد،‌ نماد دوگانگي خير و شر

- سوال 13 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – کدام گزينه تقابل گرايش هاي نقاشي را در سير تاريخ هنر به درستي نشان مي دهد؟
1) رئاليسم در تقابل با رمانتي سيسم و سمبوليسم در تقابل نئوکلاسي سيسم س
2) رمانتي سيسم در تقابل با کلاسي سيسم و رئاليسم در تقابل با رومانتي سيسم
3) سمبوليسم در تقابل با نئوکلاسي سيسم و امپرسيونيسم در تقابل با رئاليسم
4) رمانتي سيسم در تقابل با سمبوليسم و رئاليسم در تقابل نئوکلاسي سيسم

- سوال 14 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – اشلگــل در رســاله درباره ادبيات يوناني درباره سوفوکلـس چه مي گويد؟
1) او خرد را به عشق و شناخت را به آشوب مبدل کرده و همه چيز را به وادي جنون کشانده است.
2) او حساسيت آتنه را به نيروي خرد مضمحل و نيروي خرد را با مستي ديونوسوسي به بند کشيده است.
3) او آشوب را به شناخت و عشق را به خرد مبدل کرده است.
4) او مستي ديونوسوس،‌ و حساسيت عميق آتنه و آسوده خاطري کامل آپولون را در هم مي آميزد.

- سوال 15 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – نويسنده سويسي اصول تاريخ هنر،‌ براساس کدام گزينه مفهوم سبک را در مورد سازماندهي شکلي هنر نوزايي و باروک متمايز مي کند؟
1) تخت و واپس نشسته،‌ ايستا و پويا،‌ ريتم متفارن و توازن ريتم متدرج حرکت و نور و آزادي حرکت و نور
2) شکل بسته،‌ شکل باز،‌ تناسب و توازن پويا و ايستا،‌ تعادل ترازويي و غير ترازويي،‌ وضوح فرم و رنگ،‌ عدم وضوح فرم و تلاطم رنگ
3) خطي و نقاشي وار،‌ تخت و واپس نشسته،‌ شکل بسته و باز،‌ يگانگي و چندگانگي،‌ وضوح مطلق و نسبي
4) رنگ و فرم ايستا و رنگ و فرم متحرک،‌ تعادل مرکزي و تعادل غير متمرکز،‌ ريتم متدرج و ريتم متناوب،‌ نظم اندام وار (ارگانيک) و مرکزي،‌ نظم پويا و متناجس

- سوال 16 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – اصل تاثير دو سويه تجربه هاي انساني و انتقال اين تجربيات ويژگي هاي کدام مکتب بود؟
1) آمپريسم
2) پراگماتيسم
3) کانسپچواليسم
4) رئاليسم

- سوال 17 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – اصل عدم حتميت هايزنبرگ بر پايه کدام فيزيک بنا شده بود؟
1) نيوتني
2) نسبيت
3) کاربردي در علوم
4) کوانتوم

- سوال 18 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – «دمتر» چگونه تصويرنگاري شده است؟
1) زني سوار بر اسبي بادپا که با تير و کمان در پي شکار است.
2) به صورت زني با تاجي از غلات بر سر و گوشواره هايي از غله که بر گوش دارد.
3) به صورت زني بلند قامت که داراي کيان شاهي و تخت خسرواني و نشان ايزدي است.
4) به شکل زني تنومند که با داس مشغول درو کردن گندم زار است.

- سوال 19 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – سنگ هاي ديوارهاي «تبس» با آاز چنگ کدام شخصيت اساطيري به خود مي آمدند و در جاي مقرر قرار مي گرفتند؟
1) ملودي
2) آمنوفيس
3) آمفيون
4) آمفيتريت

- سوال 20 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – رابطه کدام شخصيت هاي اساطيري با يکديگر مي تواند بيانگري هم ارزي آفرينش گري هنر و تمدن باشد؟
1) هفائستوس و هرا
2) دمتريوس و آتنا
3) آتنا و هفائستوس
4) دمتريوس و هفائستوس

- سوال 21 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – پدر بودآ «سودو دانا» مطلع شد که با ديدن چهار علامت فرزندش «گوتاما» زندگي دنيوي را ترک خواهد کرد. آن چهار علامت کدامند؟
1) پيرمرد،‌ بيمار،‌ جسد،‌ راهب
2) نيروانا،‌ راهب،‌ گل لوتوس،‌ برکه آرام
3) درخت روشنايي (آگاهي)،‌ برکه آرام،‌ گل لوتوس،‌ راهب تنها
4) گل لوتوس،‌ برکه آرام،‌ درخت فونل،‌ آتش درخشان (نيروانا)

- سوال 22 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – آينه و انار در نقش برجسته دوران اساطيري شرق باستان با موضوع الهه کوبابا به ترتيب نماد چيست؟
1) آفرينش و توليد مثل
2) جادو و گنج
3) صداقت و سرزندگي
4) سِحر و باروري

- سوال 23 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – ديانا با کدام شخصيت اساطيري روم باستان هم سان شد؟
1) انا
2) آرتميس
3) ديونوسيوس
4) دافنه

- سوال 24 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – چيستا در اساطير ايران کدام شخصيت است؟
1) پسر اورمزد
2) نگهبان آذر کُشنَسب
3) ايزد بانويي که نماد دانش و آگاهي و فرزانگي است.
4) ايزد بانوي سرسبزي و خرمي

- سوال 25 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – مبداء پيکاسو در آزمايش هاي کوبيستي اش چه بود؟
1) پيکرتراشي
2) نظريات سزان
3) نظريه نسبيت در فضا،‌ زمان،‌ مکان و بعد
4) هندسه

- سوال 26 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – انغران در اساطير ايراني نام کدام ايزد است؟
1) جهان مينوي
2) روشني بي پايان
3) نگهبان سپهر بيکران
4) سرسبزي و خرمي جاويد

- سوال 27 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – مهم ترين مختصه محتوايي سبک عراقي چيست؟
1) عرفان
2) عشق و اخلاق
3) پند و اندرز در قالب هاي روايي
4) تذکر و انذار

- سوال 28 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – فرّ کياني يا فرّ درتشت به چه کسي خواهد رسيد؟
1) اورمزد
2) دئنا
3) سوشيانت
4) وهومنه

- سوال 29 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – در اساطير ايران،‌ بهرام به چه صورتي ايزد مهر را همراهي کرده است؟
1) شير
2) گراز
3) با گرز و درفش
4) گاو نر

- سوال 30 از سري سوالات و جزوات دکتري (سراسري نيمه متمرکز، آزاد، وزارت بهداشت، پيام نور) – در اساطير يونان باستان،‌ کدام شخصيت،‌ آراخته را به عنکبوت تبديل کرد؟
1) هرا
2) آتنا
3) دمتريوس
4) الکترا